De 6 verschillen tussen een interim- en vaste HR-professional
Je zit omhoog op de HR-afdeling: om het werk aan te kunnen, heb je 1 of meerdere HR-professionals nodig. Kies je dan voor een interimmer of een vaste HR-kracht? Om je keuze makkelijker te maken, zetten we hieronder de 6 belangrijkste verschillen tussen interim en vast op een rij.
1. Een interimmer kost minder tijd voor werving en selectie
Van vacatures uitzetten tot sollicitatiebrieven doorspitten en van gesprekken voeren tot assessments afnemen: een HR-specialist in dienst nemen is een tijdrovend proces. Bij een interimmer gaat de werving en selectie een stuk sneller. De partij die je daarvoor inschakelt, doet namelijk al dat intensieve werk voor jou. Zij screenen alle kandidaten en weten precies wie geschikt is voor jouw organisatie en vraagstuk. Je hoeft alleen nog maar de meest geschikte professional uit een aantal cv’s te kiezen.
2. Jij bepaalt hoe lang je een interimmer inzet
Als je een HR-expert in vaste dienst neemt, dan zit je logischerwijs aan hem of haar vast voor de duur van het arbeidscontract. Dus ook als de tijdelijke drukte of vakanties voorbij zijn. Ontbind je het contract, dan is er altijd een opzegtermijn waarbij de salariskosten doorlopen. Bij een interimmer werkt dat heel anders. In dat geval bepaal jij namelijk wanneer en hoe je de professional inzet. Heb je je HR-interimmer volgende week of zelfs morgen al niet meer nodig? Dan bespreek je dit met hem of haar en stoppen de werkzaamheden. Na de laatste werkdag heb je direct geen kosten meer.
3. Een interimmer is sneller inzetbaar dan een vaste kracht
De meeste werknemers in vaste dienst kunnen niet meteen beginnen. Ze hebben vaak nog een baan waarvoor 1 tot zelfs 3 maanden opzegtermijn geldt. Dat terwijl je het liefst morgen iemand inzet. Kies je voor een interimmer? Dan gaat het een stuk sneller. Een bureau stuurt je binnen een paar dagen interessante cv’s, waarna de HR-professional van jouw keuze meestal direct kan beginnen. Zo is je team snel weer compleet.
4. Een interimmer heeft minder inwerktijd nodig
In een nieuwe werknemer investeer je aan het begin veel tijd. Denk aan het inwerkproces, je organisatie leren kennen en wegwijs worden in alle systemen. Voor een interimmer geldt dat niet. Zo iemand is gewend om snel te schakelen van de ene naar de andere opdracht en heeft ervaring binnen verschillende organisaties. Daardoor is hij of zij na even rondkijken in je organisatie al productief. Op die manier lopen je achterstanden snel terug en heb je in een mum van tijd het tarief van je interim HR-professional terugverdiend.
5. Je betaalt een interimmer geen salaris bij ziekte en vakantie
Als je een HR-specialist in dienst neemt, betaal je het salaris door bij ziekte en vakantie, terwijl diegene op dat moment niet productief is. Dat zorgt voor vervelende extra kosten als een werknemer door ziekte langdurig uitvalt. Dit risico heb je bij een interimmer niet. Wil hij of zij op vakantie of is er sprake van ziekte? Dan kost het jou als opdrachtgever niets, omdat je alleen de declareerbare uren van de professional betaalt. Vakantie en ziekte zijn voor eigen risico en kosten van de interimmer.
6. Een vaste kracht is meer betrokken bij je organisatie
Aan de andere kant heeft een vaste werknemer meer binding met je organisatie. Hij of zij kent je bedrijf na een tijdje door en door en bouwt waardevolle relaties op met collega’s en klanten. Als je een HR-professional zoekt voor de lange termijn, is vaste dienst dus een goed idee. Maar goede vaste krachten zijn op dit moment heel moeilijk te vinden, waardoor het lange trajecten zijn. Daarom is het in veel gevallen alsnog een goede keuze om tijdelijk een interimmer in te zetten. Ook in deze situaties is een interim HR-specialist een goede keuze:
- Je zoekt een sparringpartner voor HR-advies of hulp bij bepaalde vraagstukken. Zo til je HR binnen je organisatie naar een hoger niveau. Een interimmer heeft veel kennis en ervaring opgedaan bij andere organisaties, die goed van pas komen om jouw bedrijf verder te helpen.
- Je hebt een invaller nodig omdat een of meerdere van je HR-medewerkers tijdelijk zijn uitgevallen (denk aan ziekte of zwangerschapsverlof).
- Je bent op zoek naar extra HR-capaciteit voor een tijdelijke piek, zoals de opstart van een nieuw jaar, de jaarafrekening of vakanties in de zomer.
- Je mist specifieke HR-kennis in je organisatie en wilt graag een professional om die in te vullen.
Interim ondersteuning nodig?
Lees meer over interim HR-ondersteuning met onze interim dienst Youflex.