Case TVM Verzekeringen
TVM: van administratiefabriek naar strategisch HR
TVM Verzekeringen heeft met hulp van Visma YouServe verschillende processen in de HR-administratie geautomatiseerd en geoptimaliseerd. Zo is er nu meer tijd voor belangrijke, strategische HR-projecten. TVM is blij met de gebruikersvriendelijke software én ziet de samenwerking met Visma YouServe als een waardevol partnership.
Interview met:
Marit Ruinemans
Coördinator HR Services
Producten en diensten in deze case:
YouServe HR Core
Connectiviteit
TVM Verzekeringen
TVM Verzekeringen is een Nederlandse verzekeraar voor transport en logistiek, zowel over de weg als over water. Er werken ruim 500 medewerkers. Het bedrijf biedt verschillende verzekeringen aan en houdt zich bezig met belangrijke thema’s als uitstootvermindering en preventie van verkeersongelukken. TVM Verzekeringen heeft hiermee ook een faciliterende en adviserende rol.
TVM: tijd voor strategie dankzij optimalisatie
Al sinds 2016 maakt TVM Verzekeringen gebruik van de HR-software van Visma YouServe, met selfservice en koppelingen met het onboardingsplatform van Appical en de recruitment software van Easycruit. In 2021 kwam Marit Ruinemans bij het bedrijf binnen als Coördinator HR Services. Samen met haar team realiseerde zij een enorme efficiëntieslag op de HR-afdeling.
Marit werkt samen met 12 collega’s op de HR-afdeling van TVM Verzekeringen. Ze is zelf coördinator voor de HR-administratie rondom in-, door- en uitstroom. Ook houdt ze zich bezig met het optimaliseren van administratieve processen, op zo’n manier dat het makkelijk werkt voor zowel HR als alle medewerkers van TVM Verzekeringen.
“Twee jaar geleden werden we nog echt opgeslokt door basisvragen en randzaken. We waren een administratiefabriek. Dat maakte dat we steevast achterliepen op grote change projecten, want je leeft met de waan van de dag en bent steeds brandjes aan het blussen. Nu is change voor ons de basis. We houden ons bezig met interessante en strategische HR-projecten, zoals ESG, aantrekkelijk werkgeverschap, vergroening van de leaseregeling enzovoorts. Dat maakt de functie veel uitdagender. De administratieve processen lopen ondertussen op de achtergrond gewoon door. Digitaal, gestructureerd en efficiënt.”
Bepaal de prioriteiten voordat je begint met optimaliseren
Hoe hebben Marit en haar team dit succesvol aangepakt? “Het is vooral belangrijk dat je zo’n project in stukjes knipt. Optimalisatie van processen is een belangrijk onderdeel van ons jaarplan, maar je moet uitkijken dat je niet alles tegelijk wilt aanpakken. Wij werken met een kwartaalplanning. We bepalen ieder kwartaal welk proces we moeten aanpakken. Dit doen we op basis van prioriteit, en die stellen we vast door in de mailbox bij te houden waarover we veel vragen krijgen. Dan kijken we kritisch naar hoe simpel ons proces is en of we dit kunnen verbeteren. Ook hebben we eerder in de organisatie uitgevraagd waar medewerkers tegenaan lopen en hoe ze denken dat het makkelijker kan. Die feedback was en is heel waardevol.”
Geoptimaliseerde processen leveren uren tijdwinst op
Marit heeft twee sprekende voorbeelden van geoptimaliseerde processen. “Het eerste waar we erg tevreden over zijn, is de jaarlijkse salarisverhoging die bij ons op 1 maart plaatsvindt. Eerder ging dit allemaal via lijsten in Excel. De manager moest per persoon aangeven welke verhoging diegene ontving. Dit hebben we geautomatiseerd. Nu geeft de manager een beoordeling en eindevaluatie in het performancemanagementsysteem. Dat praat met YouServe HR Core, waarin automatisch de verhoging wordt berekend en geregistreerd. Managers hoeven dit alleen nog in selfservice te controleren en het komt automatisch in het dossier.”
Dat scheelt een behoorlijke kluif werk, zegt Marit. “We waren uren bezig met het apart versturen van lijsten, managers achter hun broek aan zitten, lijsten weer in het systeem kloppen. Die tijdwinst is dus enorm. En ook de managers zijn blij met deze veel gebruiksvriendelijkere manier van werken.”
Een ander proces is de interne gedragscode die jaarlijks moet worden ondertekend. Marit: “Eerder verstuurden we deze los, maar nu is dat volledig geautomatiseerd in selfservice. We zetten één keer per jaar het signaal klaar en dan kunnen medewerkers zelf een vinkje zetten. Het monitoren in het systeem is een fluitje van een cent.”
We liepen steevast achter op grote change projecten, maar nu is change voor ons de basis.
Marit Ruinemans
Coördinator HR Services bij TVM Verzekeringen
Supertevreden met YouServe software én partnership
Marit is erg blij met de ondersteuning van Visma YouServe in de optimalisering. “De samenwerking met Visma YouServe voelt echt als een partnership. Als ik een vraag heb dan krijg ik altijd snel antwoord en kan ik direct verder. Ook heb ik het gevoel dat we worden meegenomen in de plannen van Visma YouServe én dat er interesse is voor de plannen van TVM Verzekeringen.”
De consultant helpt het team praktisch op weg. “Zodra het proces digitaal is ingericht, neemt de consultant ons mee in hoe het werkt. Dat is altijd gericht op het zo snel mogelijk zelf kunnen doen, onder andere met een werkinstructie. Op die manier hebben we geen consultant meer nodig voor de simpele werkzaamheden.”
Het HR-team is bovendien erg blij met de HR-software van Visma YouServe. “Voordat we de optimalisatie oppakten, keek onze afdeling finance naar nieuwe payrollsoftware. Vanuit HR keken we mee, omdat we dachten dat we misschien een combinatie konden maken. We hebben toen verschillende demo’s gehad van meerdere leveranciers en kwamen tot de conclusie dat we heel blij zijn met YouServe. Het grote verschil was dat je in andere systemen prima de administratie kwijt kon, maar ze scoorden slecht op het inrichten van workflows, gegevens met elkaar laten praten en de logica in processen. We zijn gewoon supertevreden met hoe dat werkt in YouServe HR Core.”
Werk in fases en denk vanuit de mensen op de werkvloer
Als Marit andere organisaties die willen optimaliseren een tip moet geven, dan zou het zijn om in fases te werken. “Wat ons het meeste heeft geholpen, en dat is meteen de reden dat het hiervoor minder goed lukte, is dat we het project hebben opgeknipt en de belangrijkste processen hebben geselecteerd. Wij bepaalden de prioriteit door vragen in de mail bij te houden, maar je kunt bijvoorbeeld ook een enquête uitzetten in je organisatie. Daarna kies je 1 of 2 belangrijke workflows uit en die pak je eerst op. Het helpt als je oprecht nieuwsgierig bent en je de workflow wilt begrijpen, en inziet hoe die makkelijker kan.”
Ze raadt bedrijven aan om altijd naar het proces te kijken vanuit de mensen op de werkvloer. “Als er een vraag komt, probeer dan te bedenken waarom die vraag speelt. Waarom snappen mensen het niet? En verruim je blik, want soms is iets voor jou als HR-afdeling logisch, maar voor de mensen op de werkvloer niet. Houd dus niet vast aan procedures, maar ga naast de mensen staan. Zo hoort het in HR.”
Visma YouServe betaalt zich uit
Meer weten over onze payroll- en/of hr-software of het uitbesteden van je salarisadministratie? Neem contact met ons op.