Het werven van gekwalificeerde medewerkers is bepaald geen sinecure. HR-professionals voelen de druk om gekwalificeerd personeel te vinden om de business te laten draaien. Met deze vier tips maak je het verschil voor jouw bedrijf in de werving en selectie van nieuwe medewerkers.
Om zo gericht mogelijk op zoek te gaan, is het belangrijk om in contact te blijven met de vacaturehouders, de managers op de afdeling bij wie de sollicitant uiteindelijk komt te werken. Als HR-professional ben je wellicht verantwoordelijk voor de werving, maar het is ook aan de manager m ervoor te zorgen dat de nieuwe medewerker lekker in zijn vel zit. Daarom vervul je een adviserende rol naar de manager en ben je een business partner. Nieuwe medewerkers liggen helaas niet voor het oprapen. Kijk daarom samen met de vacaturehouder naar de achtergrond van mogelijk nieuwe hires, zijn of haar ambitie, competenties en werkervaring. Je doet het echt samen!
Zolang de business niet het besef heeft dat er snel gehandeld moet worden, slaag je waarschijnlijk niet in jullie zoektocht. Snelheid is één van de belangrijkste vaardigheden die een HR-professional of recruiter moet hebben. De candidate experience, de totale ervaring die een sollicitant opdoet tijdens het sollicitatieproces, is cruciaal. Het is steeds waarschijnlijker dat werkzoekenden meerdere sollicitatieprocedures naast elkaar hebben lopen. Hierdoor kun je het je niet permitteren om pas na enkele dagen te reageren. De vacaturehouder moet daarbij ook snel beschikbaar zijn voor een eerste gesprek.
Potentiële sollicitanten moeten een volledig beeld hebben voor de organisatie waar zij komen te werken. Met employer branding creëer je dat beeld en maak je duidelijk waarom men juist bij jouw organisatie moet komen werken. Let wel op dat dit beeld ook overeenkomt met de werkelijkheid. Zijn je website en andere kanalen volledig op orde? Is het duidelijk wat nieuwe medewerkers van jou als werkgever mogen verwachten? Zijn de arbeidsvoorwaarden duidelijk te vinden? Positioneer je organisatie als merk en als goede werkgever. Een organisatie waar mensen willen werken.
De grootste groep ambassadeurs van jouw organisatie en werkgeversmerk zijn de bestaande medewerkers. Jouw collega’s hebben elk een groot bereik en kunnen een waardevolle bijdrage leveren aan de zoektocht van nieuw personeel. Door bijvoorbeeld een bonus beschikbaar te stellen voor medewerkers die een nieuwe collega aandragen, geef je een impuls aan je recruitmentstrategie en neem je de hele organisatie mee in de werving van nieuwe medewerkers. Dit heeft als extra voordeel dat dit vaak de kwaliteit van de mogelijke kandidaten ten goede komt; als huidige medewerkers wil je niet het risico lopen dat de door jou aangedragen kandidaat jouw imago schaadt. Medewervers dragen enkel mensen aan in wie zij zelf echt geloven.