Choose language

Optimalisatie, implementatie of ondersteuning? Stasya regelt het

Loop je vast in een payrolltransitie? Komt er te veel werk op het bord van HR te liggen? Of worstel je met tijdelijke uitval? Veel bedrijven schakelen interim-professionals in wanneer ze merken dat hun interne capaciteit of kennis tekortschiet. Stasya van Dam is zo’n expert die organisaties helpt om juist in die situaties orde op zaken te stellen.

Meer dan tijdelijke vervanging

Als ervaren interim-professional brengt Stasya niet alleen kennis en daadkracht mee, maar ook een scherp oog voor procesverbetering. “Vaak word ik ingeschakeld als er meer nodig is dan tijdelijke vervanging, zoals bij payrolltransities, systeemmigraties of vastgelopen interne processen. Mijn rol is dan niet alleen om te ondersteunen, maar ook om de organisatie klaar te stomen voor de toekomst.”

Zo hielp Stasya recent een agrarisch voedingsbedrijf dat midden in een overstap naar een nieuwe payrollprovider zat. “Ze waren al ver in de transitie, maar merkten dat het te veel werd om te combineren met de dagelijkse personele zaken. Ik ben toen ingevlogen om te zorgen dat de datakwaliteit van de bestaande payroll op orde kwam en fouten werden hersteld. Hierdoor konden ze met een schone lei over naar het nieuwe systeem, en dat midden in het jaar – traditioneel een spannend moment bij payroll. De klant was enorm opgelucht en gaf zelfs aan dat ze het zonder mij niet hadden gered.”

Doorgronden van de organisatie

Ze focust niet alleen op het leren van de systemen, maar juist ook op het doorgronden van de organisatie achter die systemen. “Ik begin altijd met het doornemen van de cao’s, het arbeidsvoorwaardenpakket en ik praat met zoveel mogelijk mensen – van HR-directeur tot de mensen op de werkvloer. Zo krijg ik niet alleen zicht op de processen, maar ook op de bedrijfscultuur en de onderlinge verhoudingen. Dat helpt me om oplossingen te bedenken die niet alleen technisch kloppen, maar ook écht werken binnen de organisatie.”

Haar werk leidt vaak tot uitbreiding van haar rol, waarbij ze steeds vaker voor andere projecten wordt ingeschakeld. “Soms start ik op een afgekaderd project, maar als het vertrouwen groeit, krijg ik er steeds meer verantwoordelijkheden bij. Ik heb wel eens een opdracht aangenomen voor twee maanden ondersteuning op de salarisadministratie bij een grote energiemaatschappij, en dat groeide uit tot bijna vijf jaar. Dan leid je uiteindelijk meerdere projecten en help je de organisatie op veel bredere vlakken vooruit.”

Klant moet weer zelfstandig worden

Toch is het doel altijd om de klant zelfstandig verder te laten gaan. “Ik maak mezelf het liefst overbodig”, vertelt Stasya. “Als ik een project afrond, wil ik dat de processen zó goed staan dat het team het zelf kan overnemen. Nu werk ik bij een klant aan procesoptimalisatie. Ik maak daar een flinke inhaalslag, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat hun eigen afdeling dit oppakt en voortzet. Dat is voor mij een geslaagd project: als ik wegga, weet dat ik echt iets heb bijgedragen en ze het nu zelf kunnen.” 

Wat ze bedrijven wil meegeven? “Wees niet bang om hulp te vragen. Of het nu gaat om een vastgelopen proces, een complexe transitie, of gewoon te veel werk op het bord van een teamleider of HR-businesspartner: er is altijd een oplossing. En juist een ervaren interimmer kan snel schakelen en zorgen dat er weer rust en structuur komt - wij nemen werk echt uit handen."

Interim-professionals voor jouw organisatie

Visma YouServe biedt deskundige interim-professionals die snel kunnen schakelen bij tijdelijke capaciteitsproblemen of specialistische projecten. Ontdek het aanbod van direct beschikbare experts.

Meer informatie

Related blog posts