Choose language

Controleer uw voorlopige berekening Wtl voor 2024

Werkgevers die in 2024 recht hadden op tegemoetkomingen uit de Wet tegemoetkomingen loondomein (Wtl) hebben uiterlijk 15 maart een voorlopige berekening ontvangen. Indien je deze ontvangen hebt, is het belangrijk om deze vóór 1 mei 2025 te controleren en eventuele onjuistheden te corrigeren.

Hoe werkt de voorlopige berekening Wtl?

De voorlopige berekening Wtl is gebaseerd op de gegevens die zijn verstrekt via de aangiften loonheffingen over 2024. Op basis van deze gegevens wordt berekend of u recht heeft op het loonkostenvoordeel (LKV) of het lage-inkomensvoordeel (LIV). Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat de aangiften loonheffingen correct zijn ingevuld. Als er onjuistheden in de aangiften staan, kan dit de voorlopige berekening beïnvloeden.

Corrigeer tijdig!

Als u ontdekt dat de voorlopige berekening Wtl niet klopt vanwege onjuiste gegevens in de aangiften, kunt u de gegevens tot 1 mei 2025 corrigeren bij de Belastingdienst. Dit kan eenvoudig worden gedaan via de instructies in het ‘Hoofdstuk 14 Aangiften corrigeren’ van het Handboek Loonheffingen 2024 op Belastingdienst.nl.

Wat als aanvraag doelgroepverklaring LKV nog in behandeling is?

Als de aanvraag van uw werknemer voor een doelgroepverklaring LKV op 31 januari 2025 nog in behandeling was, dan staat dit LKV niet in de voorlopige berekening. Zodra de doelgroepverklaring LKV wordt toegekend, kunt u de indicatie voor het LKV alsnog op ‘ja’ zetten. Dat doet u door voor 1 mei een correctie door te geven aan de Belastingdienst.

Berekening onjuist om andere redenen?

In sommige gevallen kan het voorkomen dat de voorlopige berekening onjuist lijkt, ook al zijn de aangiften loonheffingen correct ingediend. Als u denkt dat de berekening om een andere reden niet klopt, of als u geen voorlopige berekening hebt ontvangen terwijl u denkt recht te hebben op een tegemoetkoming, neem dan zo snel mogelijk contact op met de Belastingdienst.

Op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van veranderingen in wet- en regelgeving? En welke impact dit heeft op je HR en salarisadministratie? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks updates in je mailbox.

Meld je hier aan!

 

 

Related blog posts