Choose language

Maak werk van leren in jouw organisatie

Wil je dat de medewerkers regie nemen over hun ontwikkeling en enthousiast aan de slag gaan met een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)? Dan is een sterk en veilig leerklimaat binnen je organisatie cruciaal. Lees op deze pagina meer over hoe je in je organisatie echt werk maakt van leren.

Zo zorg je dat mensen succesvol leren

Om in jouw organisatie werk te maken van leren, is het goed om te weten hoe medewerkers effectief leren. Zo is leren een interactief proces en geen eenrichtingsverkeer. Mensen bouwen kennis op wanneer ze informatie kunnen interpreteren, verwerken en combineren met hun bestaande kennis. Moedig medewerkers dus aan om actief deel te nemen aan trainingen en opleidingen en kennis en vaardigheden op te doen. Zorg ook dat medewerkers eigenaar worden van hun ontwikkeling, zodat ze betrokken zijn bij hun eigen leerproces. Je vindt hier concrete tips om dit te doen. Tot slot blijven kennis en vaardigheden beter hangen als de informatie aansluit op wat medewerkers al weten en kunnen. Koppel daarom het leren aan de werkomgeving, bijvoorbeeld met dagelijkse praktijkcases.

Leervormen voor verschillende doelen

Bij het woord ‘leren’ denken veel leidinggevenden en medewerkers aan opleiding. Maar iedere inspanning die een medewerker levert om zijn prestaties te verbeteren en zijn carrièremogelijkheden te vergroten, is een vorm van leren.

Scholing

Scholing zorgt voor groei van medewerkers. Er zijn verschillende soorten scholing voor verschillende doeleinden. Denk aan klassikale lessen voor theoretische kennis, trainingen en workshops voor praktische vaardigheden of e-learning en zelfstudie voor de gemotiveerde en zelfstandige medewerkers. Scholing kan kort, meerjarig of zelfs intern. Tip: overweeg EVC-trajecten, waarbij medewerkers opgedane werkervaring kunnen omzetten in een erkend ervaringscertificaat.

Taken

Praktisch ingestelde medewerkers bloeien op met hands-on ervaring. Stimuleer hen om te leren door nieuwe taken, verantwoordelijkheden of zelfs een andere functie aan te bieden. Zo kunnen ze zelf zaken proberen, hun neus stoten en oplossingen vinden. Zorg hierbij wel voor goede begeleiding.

Begeleiding

Daana breid je jouw aanpak steeds verder uit. Evalueer regelmatig en vier de successen. Zo houd jij grip op je aanpak en creëer je bij medewerkers steeds meer enthousiasme over loopbaan en ontwikkeling.

Maak een bedrijfsopleidingsplan

Beleid is cruciaal voor het creëren van een sterk en veilig leerklimaat. Maak daarom een bedrijfsopleidingsplan. Hierin identificeer je knelpunten, formuleer je oplossingen om het vakmanschap van mensen te waarborgen en beschrijf je hoe jouw organisatie deze oplossingen implementeert op middellange en lange termijn. Je plan geeft antwoord op de vragen:

  • Wat is de opleidingsnoodzaak in je organisatie?
  • Hoe ziet het huidige opleidingsbeleid eruit?
  • Is het leerklimaat gezond of verdient het een impuls?
  • Hoe doelmatig zijn vestigingen, teams en individuele werknemers?
  • Wat zijn de leervragen per vestiging, team en individu?

Tips voor een veilig leerklimaat

Leren en ontwikkelen gaat met vallen en opstaan. Een veilig leerklimaat is daarom essentieel. Mensen moeten uit hun comfortzone durven stappen om iets nieuws in de vingers te krijgen. Met deze 4 tips creëer jij een veilig leerklimaat:

1. Zorg voor een growth mindset

Zorg voor een growth mindset, een op groei gerichte denkstijl. Iemand met een growth mindset gelooft dat je alles kunt leren door er tijd en aandacht aan te besteden. Voor extra succes stimuleer je ook leidinggevenden om de growth mindset te omarmen. Je ontwikkelt een growth mindset door onder andere haalbare doelen te stellen, fouten te omarmen en succes te vieren.

2. Fouten maken mag

Angst voor het maken van fouten remt de motivatie om te ontwikkelen. Die angst verdwijnt in een omgeving waarin iemand fouten mag maken om ervan te leren. Straf fouten daarom niet af, maar zet ze juist in de schijnwerpers als leermomenten.

3. Omarm 'feedforward' voor het leren van fouten

Hierbij kijk je niet naar wat er fout is gegaan in het verleden, maar naar wat je graag wil zien in de toekomst. Deze methode is erop gericht om samen verder te komen.

4. Laat ledinggevenden oefenen met het stellen van waarderende of voorwaartse vragen

Voorbeelden zijn: wat vind je belangrijk, waar wil je meer van of hoe ziet jouw ideale situatie eruit? Dit is een waarderende manier van gesprekken voeren, waarbij de focus ligt op kansen en goede ervaringen. Met de antwoorden kan de medewerker stappen vooruit zetten.

 

Meer weten?

Om écht werk te maken van ontwikkeling kan software je ondersteunen. Lees hier hoe onze software je kan helpen.

Related blog posts